Aripioarele picante se află în topul preferințelor tale culinare? Alegi întotdeauna un sos picant la diverse preparate și (aproape) la orice ciorbiță nu-ți lipsește ardeiul? E clar că ești fan al mâncării picante. Partea bună? Are o mulțime de beneficii!

Interesant e că fierbințeala și durerea pe care le provoacă ardeii iuți sunt menite să te împiedice a-i mânca. Cu toate astea, oamenii sunt singurele ființe care se supun în mod voit unui astfel de „tratament”. Niciun animal nu o face!

În trecut, înainte de a se inventa frigiderul, condimentele erau folosite pentru a preveni alterarea alimentelor. Proprietățile anti-microbiene ale capsaicinei (compusul care dă iuțeală ardeilor) reușeau să inhibe cu până la 75% dezvoltarea bacteriilor. Așa se face că în timp au fost dezvoltate o sumedenie de rețete picante. Și chiar dacă astăzi mâncarea se prezervă la rece, ardeii iuți, sosurile picante și condimentele sub formă de pudră continuă să se folosească la o mulțime de preparate!

Dacă și ție îți plac, ne-am gândit că n-ar strica să știi de ce mâncarea picantă îți și face bine (asta pentru că tot se spunea ba că îți strică stomacul, ba că îți afectează gustul și tot așa…).

Dar mai întâi hai să stabilim…

Ce dă iuțeala alimentelor picante?

Am menționat puțin mai sus dar revenim și elaborăm.

Ardeii iuți conțin un compus denumit capsaicină (probabil ai mai întâlnit termenul și la produse farmaceutice antiinflamatorii sau în pastilele care promit să te facă să slăbești.) Capsaicina este cea care dă acea senzație de „arsură” pe care o simți în gură. Iar cele mai populare specii de ardei sunt Jalapenos, Habaneros, Cayenne, Tabasco, Thai, Datil și Serrano. Însă nu doar ardeii conțin acest compus, ci și condimentele precum turmeric, scorțișoară, ginseng, piper negru, ghimbir sau muștar. Așa că dacă nu îți plac ardeii iuți, poți oricând opta pentru ele.

Dar să revenim…

 

Beneficiile condimentelor iuți, pentru sănătate

Iată cinci motive pentru care mâncarea iute îți face bine:

1. TE AJUTĂ SĂ SLĂBEȘTI

Capsaicina este o substanță termogenă. Asta înseamnă că generează căldură și provoacă o creștere a temperaturii în organism, accelerând temporar metabolismul și amplificând abilitatea acestuia de a arde calorii. De asemenea, capsaicina poate reduce apetitul și diminua poftele culinare.  Un studiu din 2005, publicat în International Journal of Obesity, arăta că expunerea la capsaicină sporea senzația de sațietate a pacienților și reducea aportul de calorii.

O ideea bună este să adaugi sos tabasco la ouăle pe care le servești la micul dejun, pentru a-i da metabolismului un imbold încâ de la primele orele ale zilei.

2. CONTRIBUIE LA SĂNĂTATEA CARDIACĂ

Bolile cardiovasculare rămân principala cauză de mortalitate atât la bărbați, cât și la femei. Dar un plus de iuțeală în mâncare poate contribui la diminuarea acestui risc. Studiile sugerează că unul din efectele capsaicinei este de a scădea LDL-ul (colesterolul „rău”), care se acumulează în pereții arteriali și îngreunează circulația sângelui. Alimentele picante au rol în dilatarea vaselor de sânge, ajutând astfel la o bună circulație și contribuind, tototdată, la menținerea în limite normale a glicemiei.

Din păcate, nu e suficient doar să mănânci ardei iute pentru a contracara efectele unei alimentații nesănătoase. Așa că dacă vrei să ai o inimă puternică, recomandat ar fi să sari peste mâncarea grasă și să îți condimentezi, în schimb, cu sos iute, o carne mai slabă (precum pui sau curcan).

3. POATE REDUCE RISCUL DE CANCER

Cu siguranță știi deja că adoptarea unei diete sănăroase și a unui stil de viață corect (care să includă mișcare fizică), poate reduce riscul de cancer. Dar ia în calcul să adaugi în mâncare și condimentele iuți, pentru a-ți spori și mai mult șansele. Un studiu publicat în jurnalul „Cancer” sugerează că capsaicina poate inhiba răspândirea celulor canceroase din prostată. În plus, se știe că alimentele iuți întăresc imunitatea. Cercetările arată că pot acționa precum un decongestionant, protejând organismul împotriva factorilor iritanți și poluanți, precum praf și fum.

4. VEI MÂNCA MAI CUMPĂTAT

Se pare că oamenii care preferă mâncarea picantă se satură mai repede decât cei care nu o condimentează astfel, așa încât nici nu mănâncă în exces. Asta poate pentru că iuțeala te face automat să mânânci mai încet, așa încât creierul are timp să realizeze că stomacul e plin. Rezultatul final: mai puține calorii consumate.

Așa că dacă ai un preparat preferat, la care nu te poți opri din mâncat până nu ai farfuria goală, folosește un sos picant care să te mai… încetinească.

5. S-AR PUTEA SĂ TRĂIEȘTI MAI MULT

Dacă toate motivele de mai sus nu te-au convins deja, atunci mai află că mâncarea picantă s-ar putea să te facă mai longeviv. Un studiu foarte serios de la Harvard susține că oamenii care au consumat zilnic alimente iuți au un risc cu 14% mai mic de a muri, comparativ cu cei care mânâncă preparate picante doar ocazional. Așa că adaugă chilli uscat la paste, legume sau supă pentru a da mâncării un plus de aromă și a-ți adăuga câteva zile în plus pe răboj.

Mâncarea picantă nu provoacă ulcer. Ba din contră!

Multă vreme s-a crezut că dacă mănânci prea picant, poți face ulcer. Dar uităm că înghițim pastilele de ibuprofen ca pe bomboane sau că bacteria Helicobacter Pylori este extrem de des întâlnită!

Contrar așteptărilor, multiple studii au demonstrat că capsaicina inhibă producerea acidului în stomac. Ba chiar poate fi folosită ca tratament în prevenția ulcerului în cazul celor care iau medicamente antiinflamatoare nesteroidiene (precum ibuprofenul).

sursa: https://www.restograf.ro/